lørdag den 12. maj 2018

Eksamen d. 15/5

Læringsteoretisk problemstilling

Udgangspunkt:

a.

Eksplosion af ikke didaktiserende læremidler - web. 2.0
Den digitale ændring af klasseværelset (- vægge)


b.
Billedresultat for gynther læremiddelkultur

c.
Oprindelig kildekritikopgave







Problemer

  • Hurtigt færdig
  • Få refleksioner
  • Meget lidt diskussion
  • Langt og veloplagt læreroplæg
  • Deduktion - test af teori


d. Ny kildekritikopgave
  • Refleksionsstillads
  • Mere skriftlighed
  • Interaktion og diskussion mellem grupperne
  • Induktion - eleverne må selv udlede regler fra deres erfaring















Lavet med Padlet

e.
Afrunding

  • Web 1.0 - web 2.0
  • Høj tingsliggørelse og høj deltagelse
  • Mere erfaring og mindre teori
  • Induktion
  • Kritik: Overblik - kaos!


Plan 

a.   Læringsteori: Hvorfor Kolb?

b.   Didaktik 1: Digital dannelse: Tække og Paulsen
                                     i.    Hvad er digital dannelse? Firefaldsmodel
                                    ii.    Hvorfor er padletten et godt bud?

c.   Didaktik 2: Gynther didaktik 2.0
                                     i.    Gynther planlægnings- og refleksionsmodel



f.
Kolb

Billedresultat for Kolb læringscirkel Billedresultat for Kolb læringscirkel


h.
Dannelse
Det almene dannelsesideal går ud på, at den enkelte i en vis forstand bliver et alment tænkende/agerende menneske. Man opdager sin forbundenhed med alting, og at man i en vis forstand er (en del af) det hele. At kende sig selv bliver i sidste instans identisk med at kende det hele, som man er en del af. (Tække og Paulsen  25)

Digital dannelse
Skolen skal hjælpe eleverne med
  • at bruge nye medier med omtanke
  • at lære at lære i den nye komplekse mediesituation
  • at opbygge transkulturelle, horisontudvidende læringsnetværk
  • at gennemskue de nye medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling
  • at lære at arbejde og udtrykke sig klart og kreativt på tværs af medier og platforme
  • at lære at anvende de nye netværksmuligheder til gode former for fællesskab og samvær


Firefaldsmodellen














i.

Didaktik 2.0




Billedresultat for web 2.0 praksisformer


1. Adgang til viden (eksplosion)
2. Eleverne som didaktiske designere
     Dale: K1, K2,  K3
3. Stilladsering
4. Vidensprodukter!




Billedresultat for web 2.0 praksisformer



Billedresultat for vidensprodukter



Ingen kommentarer:

Send en kommentar