Udgangspunkt:
a.
Den digitale ændring af klasseværelset (- vægge)
b.
c.
Oprindelig kildekritikopgave
Problemer
- Hurtigt færdig
- Få refleksioner
- Meget lidt diskussion
- Langt og veloplagt læreroplæg
- Deduktion - test af teori
d. Ny kildekritikopgave
- Refleksionsstillads
- Mere skriftlighed
- Interaktion og diskussion mellem grupperne
- Induktion - eleverne må selv udlede regler fra deres erfaring
e.
Afrunding
- Web 1.0 - web 2.0
- Høj tingsliggørelse og høj deltagelse
- Mere erfaring og mindre teori
- Induktion
- Kritik: Overblik - kaos!
Plan
Digital dannelse
Skolen skal hjælpe eleverne med
Firefaldsmodellen
i.
Didaktik 2.0
1. Adgang til viden (eksplosion)
2. Eleverne som didaktiske designere
Dale: K1, K2, K3
3. Stilladsering
4. Vidensprodukter!
a.
Læringsteori: Hvorfor
Kolb?
b.
Didaktik
1:
Digital dannelse: Tække og Paulsen
i. Hvad er digital dannelse?
Firefaldsmodel
ii. Hvorfor er padletten et godt bud?
c.
Didaktik
2:
Gynther didaktik 2.0
i. Gynther
planlægnings- og refleksionsmodel
f.
Kolb
h.
Dannelse
Det almene dannelsesideal går ud
på, at den enkelte i en vis forstand bliver et alment tænkende/agerende
menneske. Man opdager sin forbundenhed med alting, og at man i en vis forstand
er (en del af) det hele. At kende sig selv bliver i sidste instans identisk med
at kende det hele, som man er en del af. (Tække og Paulsen 25)Digital dannelse
Skolen skal hjælpe eleverne med
- at bruge nye medier med omtanke
- at lære at lære i den nye komplekse mediesituation
- at opbygge transkulturelle, horisontudvidende læringsnetværk
- at gennemskue de nye medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling
- at lære at arbejde og udtrykke sig klart og kreativt på tværs af medier og platforme
- at lære at anvende de nye netværksmuligheder til gode former for fællesskab og samvær
Firefaldsmodellen
i.
Didaktik 2.0
1. Adgang til viden (eksplosion)
2. Eleverne som didaktiske designere
Dale: K1, K2, K3
3. Stilladsering
4. Vidensprodukter!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar